Leaderboard Nuffnang

Friday, November 30, 2012

Guangzhou Trip...

Seronok sekali sekala berjalan melihat budaya dan negara org. Di sini saya share kan gambar2 sekitar trip kami di Gaungzhou yg lepas.

Detail akan saya ceritakan di net entry.





Suasana di Guangzhou yg sgt tenang dgn pokok2 besar yg meredupkan lg kawasan ini. Melawat Guangzhou umpama melawat zaman2 dahulu di mana rata2 penduduk menggunakan basikal sbg pengangkutan utama. Budak2 sekolah berjlan pulang sendirian tanpa rs takut. Bile dipikirkan, suasana begini kita xkan dapt di Malaysia di mana penjahat mungkin berada di mana2 shj.









Kebanyakan rumah di Guangzhou merupakan rumah pangsa disbbkan rumah di sini agak mahal.









Di sbbkan kawasan rumah yg sempit menyebabkan mereka terpaksa menyidai pakaian di tiang2 kabel dn sebgnyer. Saya pernah membaca artikel yg penduduk Guangzhou tidak mampu untuk membeli dryer disbbkan harga yg mahal menybbkan mereka terpaksa menyidai pakaian mereka di kabel2.




Keadaan yg sesak di stesen keretapi bawah tanah.













Peniaga buah di tepi jalan masih menggunakan dacing sbg alat penimbang. Berhati2 jika membeli buah di sini kerana kite mungkin akan ditipu nya.





Dacing yg digunakan hanyalah berskala 500gm shj..kalau lebih mcm tuh dh jd 1.2kg..xtaulah betul ker tak tp kire halal lah...

Nanti saya share lagi mengenai Guangzhou...teringin nk pegi lagi Guangzhou jika ada rezki....nak bw budak2 semua berjalan melihat budaya dan negara org.

3 comments:

Unknown said...

syera baru pergi guangzhou last JULY..the best thing is sate kambing! mmg sedap!!

IntaNBerliaN said...

wah bestnya dah dpt g luar negara :-)

shafa said...

Syera : dh gi guangzhou ek...? Best kn btw mana nk cr sate kambing tuh sbb plan nk gi lg bln 3 next yr...

Intan: alhamdulillah, rezki Allah beri peluang utk gi luar negara