Leaderboard Nuffnang

Monday, May 19, 2014

Tersentuh...

Semalam sebelum tidur...hafsya nangis2 nak tido dlm bilik sbb nak peluk ibu dia nih... tetiba jer tebayangkan hafiey di kampung...terbayang dia yang tidur keseorangan tanpa ibu atau ayah yang peluk dia... sedihnya hanya Allah yang tahu perasaan pada masa itu... mengenangkan keadaan hafiey, aku menangis teresak2.... mengingatkan Hafiey tiada siapa yang peluk dia.... kakak2 hafiey dapat tinggal di kerteh dapat bermanja dengan ibu dan ayah... tapi hafiey keseorangan di kota bharu bersama tok ma...hanya mengharapkan kasih sayang dr tok ma dan tok pa... Ya Allah, Kau berilah kami kekuatan dan penyelesaian untuk menghadapi ujian sebegini..Kau permudahkan perjalanan ku dan berilah petunjuk yang terbaik dalam kehidupan kami sekeluarga...

Monday, April 21, 2014

Pagi2 sudah meletup...

haiihhh...menginsafi diri... jahatnya aku....teruknya aku... mcm mn aku nak kawal kemarahan aku nih... pagi2 dh bising..membebel di rumah...membebel di ofis... geram dgn kerenah bebudak di ofis...ms sepatutnya utk meeting telah digunakan untuk keluar hisap rokok... should know the priority.... aura negatif telah meresap masuk....shuuuhh...shuuhhh...keluar kau aura negatif.. oklah kene breath in and breath out...br boleh tenangkan fikiran... adiooosssss.....

Wednesday, November 27, 2013

Ujian...

Ujian...ujian...ujian... Ujian dalam mengawal kemarahan.... sabar...sabar...sabar..diri ini... jgn ikutkan hasutan syaitan... kalau kite kalah dlm ujian ini, syaitan menang....kalau kite menang dalam ujian ini, syaitan kalah... sabar...sabar...sabar.... jom lawan perasaan marah ini... ingat ini semua salah satu bentuk ujian....insyaAllah... Alhamdulillah, I'm feeling better now...:)

Sunday, November 24, 2013

Teringat kisah2 lama....

Tiba2 terbuka album2 lama dalam laptop. Tiba2 terbuka gambar2 hafiey. Dari baby sehinggalah kini. Terusik sebentar hati ini melihat perjalanan hidup Hafiey. Masih lagi saya ingat setiap detik yang terjadi pada setiap gambar tersebut. Baru hari ini hati saya terdetik, apekah sebab sebenar Hafiey terjatuh. Setelah 1 tahun lebih kejadian itu berlaku, baru hari ini hati saya terdetik, ape yang menyebabkan Hafiey mendapat kecederaan sedemikian rupa. Jika dulu jangan ditanya punca Hafiey jatuh, saya tak ingin nak mengingatinya. Tapi hari ini, saya seperti ingin mengetahui kisah yang sebenar. Ingin saja saya terbang ke kemboja bertanyakan hal yang sebenar pada bibik saya. Setiap helai gambarnya saya selak perlahan2 mengingati setiap detik itu. Tetapi senyuman saya semakin banyak gambar yang dilihat semakin terukir senyuman di bibir melihat perubahan Hafiey pada gambar2 tersebut...makin beranjak tarikh pada gambar tersebut, makin tersenyum saya melihat perubahan pada Hafiey. Alhamdulillah. Syukur atas nikmat yang Allah berikan. Nikmat melihat perubahan Hafiey. “Sesungguhnya besarnya pahala itu tergantung pada besarnya cubaan. Sesungguhnya apabila Allah Ta’ala itu mencintai suatu kaum maka Dia mengujinya. Barang siapa yang rela menerimanya, dia mendapat keredhaan Allah, dan barang siapa yang murka, maka dia pun mendapat kemurkaan Allah” (H.R.Tirmidzi) “Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya (H.R. Bukhari dan Muslim) Kehidupan di dunia ini hanya untuk mendapatkan keredhaan Allah.

Thursday, March 21, 2013

Perkembangan Hafiey....

Alhamdulillah, perkembangan Hafiey in term of motor skill semakin maju...sekarang Hafiey dah mula untuk melangkah, sudah boleh untuk duduk sendiri, dan sudah boleh bangun untuk berdiri jika duduk di atas stool....

Video Hafiey apabila mula2 belajar utk berjln...


YouTube Video


Mula yakin untuk melangkah....


YouTube Video


Cuba dan terus cuba untuk melangkah....


YouTube Video



Alhamdulillah semakin laju untuk melangkah....


YouTube Video


SubhanAllah, nikmat Allah mana lagi yg hendak kami dustakan, melihat Hafiey berusaha untuk berjalan.....melihat Hafiey berusaha untuk melangkah....

Ayah dan ibu akan terus berusaha untuk Hafiey....kakak Hifzza dan kakak Hafsya, akan terus memberikan sokongan buat Hafiey...Hafiey, kuatkan semangat mu, perjalananan kita masih jauh.....ibu sendiri belum pasti ape yg akan berlaku di masa hadapan....ape yg dpt ibu dan ayah berikan ialah berusaha untuk memberikan segala rawatan utk hafiey....semoga segala usaha ini diberkati Allah....InsyaAllah, amin....

Monday, March 18, 2013

Bekal ke office...

Pg td masak n bawak bekal ke office...
Masak pg2 utk lunch hifzza n hafsya...
Sambal tumis udang n sayur goreng...

Saturday, March 16, 2013

Akupuntur Hafiey

Hari ini tetiba rs seperti ingin berkongsi rawatan yg pernah Hafiey buat...
Masa tgh bercuti dulu, dh berkira2 nak pergi ke Hospital Erkang di China utk buat rwatan utk Hafiey...

hospital tuh hospital rehabilitasi....mmg ramai yg pergi ke hospital erkang utk mendapatkan rawatan....

Tapi Alhamdulillah rezki Hafiey, dpt tau dr FB group yg one of Erkang Dr ada kt Malaysia sedang buat rawatan utk anak CP....dan di masa yg sama Dr tuh juga buka rawatan utk pesakit yg lain juga...





Macam nilah Hafie buat rawatan...cucuk jarum sana sini....ms nih hanya jarum di kepala yg ditinggalkan...kat badan sume dh cabut...





Kesian kalau lihat die dicucuk satu badan nih dgn jarum.....tp semnagat hafiey sgt kuat...die cume menangis ms mula2 kene cucuk tuh jr...slps dh siap cucuk die akan tidur....mgkn sbb dh keletihan sbb sblm buat akupuntur die dh buat fisio dgn Dr Sham..dh puas menangis dan melalak kat sana....

So ms akupuntur die akan tidur...




Bilangan jarum dicucuk tuh xtaulah brp....mgkn lbh 50 jarum rsnyr....




Pengalaman saya masa 1st day antar hafiey buat akupuntur dulu...saya pn menangis sama....tak sanggup nyr nk tgk die kesakitan kene cucuk dgn jarum tuh....
Pastu kene ikat mcm tuh lg....

Ikat tuh pn sbb xnk bg die gerak...sbb takut tersilap point nnt n kl die gerak2 die akan rs sakit....nsb baik die tidur spjg ms akupuntur tuh....

Gambar ms cucuk jarum kt blkg xamik....buat akupuntur nih berselang seli....hari nih cucuk di bhgn depan badan...esoknyer cucuk di bhgn blkg badan..n slsps cucuk kene tgg 30minit br blh bkk jarum di bahagan badan...manakala kt bhgn kepala akan dibiarkan lg selama 30 minit....

Itu rutin hafiey dulu sms sebulan buat rawatan akupuntur di KL...igtkn nk teruskn lg ms cuti sekolah last year tapi xdpt teruskan sbb ms tuh xde maid....

Perubahan yg dpt dilihat pd hafiey ms tuh ialah mata hafiey dulu ada sedikit xcenter n ms buat akupuntur tuh blh tgk mata die ada perubahan...

Itu salah satu rawatan yg dilakukan utk hafiey...nanti saya akan ceritakan lagi rawatan2 lain yg kami buat utk hafiey di lain entry....